• verbetert je houding • vermindert nek- en rugklachten • versterkt de balans tussen lichaam en geest • bereikt grotere flexibiliteit van je lichaam • verstevigt spieren • vergroot je lenigheid • optimaliseert je ademhaling • ondersteunt je sportprestatie • voorkomt blessures • creëert een mooi gevormd lichaam

PILATES 
Pilates is een populaire fitheidtraining met gegarandeerde resultaten.
De training richt zich met name op spierversteviging, flexibiliteit, lenigheid, houding, ademhaling en balans. Kortom, pilates richt zich op een sterk lichaam en een sterke geest. Pilates is geschikt voor iedereen, ongeacht leeftijd en fitheidsniveau. Het is ook een effectieve training voor mensen met klachten. Zeer goede resultaten worden geboekt bij mensen met rugklachten, bekkeninstabiliteit en nek-schouderklachten. Tijdens de matlessen wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van klein materiaal, dit zorgt voor extra uitdaging van je “powerhouse” en rompstabiliteit. Zo werk je o.a. met small balls, big balls, rings, toning balls en therabands. Kortom, pilates is een prima onderhoud voor je lichaam, voor nu en in de toekomst!

Wat is er zo bijzonder aan Pilates?
De manier van trainen maakt Pilates tot een bijzondere methode. Allereerst combineert Pilates de voordelen van Yoga (souplesse en concentratie) met de voordelen van krachttraining (spierkracht en conditie). Zo wordt je lichaam niet alleen krachtiger, maar tegelijkertijd ook soepeler en beweeglijker en worden oude spierblokkades opgeheven. Andere belangrijke trainingsaspecten zijn concentratie en coördinatie. Het gaat er niet om een oefening honderd keer zonder aandacht of krampachtig te herhalen. De bedoeling is de beweging gecontroleerd en geconcentreerd, met volledig bewustzijn, uit te voeren. Dit gebeurt in een zacht ritme, het tempo van de eigen ademhaling. Deze mentale aanwezigheid bepaalt de kwaliteit van de training.

Wat onderscheidt Pilates van andere trainingsmethoden?
Binnen de Pilatesmethode: • worden er steeds meerdere spiergroepen tegelijkertijd getraind, waardoor het lichaam als een geheel en in balans ervaren wordt; • worden de bewegingen op het ritme van de eigen ademhaling uitgevoerd; • staan vloeiende en vanuit het centrum gecoördineerde bewegingen centraal; • worden de oefeningen geconcentreerd uitgevoerd. Dat maakt het verschil tussen het onbewust uitvoeren van oefeningen en het volledig ervaren van de beweging en het lichaam; • wordt gebruik gemaakt van het voorstellingsvermogen d.m.v. visualisaties. Hierdoor is het makkelijker spieren aan te spreken die onbekender of minder bewust zijn.

Wat zijn de effecten? 
Als je start met Pilates training zul je als snel ervaren dat je lichaam anders, sterker en krachtiger aanvoelt en er ook anders uit gaat zien. De effecten van de Pilates training staan hier op een rijtje. Stabilisatie Pilates versterkt de stabiliserende spieren van ons lichaam. Deze zijn hoofdverantwoordelijk voor onze belangrijkste lichaamshouding, het recht op staan en lopen. Ze ondersteunen en ontlasten de wervelkolom en het bekken en zorgen voor een correcte houding.

Coördinatie
Naast kracht wordt vooral de coördinatie verbetert. Dit uit zich in een betere motoriek, evenwicht en snellere reactie.

Conditie
Uw lichamelijke conditie verbetert. Spieren worden actiever en de stofwisseling wordt gestimuleerd. U voelt zich fitter en actiever. 

Balans
Door de verschillende spiergroepen op nieuw in balans te brengen, zal pijn uit overbelaste spieren en gewrichten verminderen of zelfs verdwijnen.

Souplesse
U spant en verlengt uw spieren tegelijkertijd. Hierdoor wordt u niet alleen krachtiger, maar beweegt u ook soepeler.

Ontspanning
Spanning, veroorzaakt door een verkeerde houding, wordt geleidelijk afgebouwd. Door nieuwe bewegingspatronen aan te leren, ervaart u uw lichaam als meer ontspannen en tegelijkertijd (veer)krachtiger.

Lichaamsbewustzijn
Door een sterker lichaamsbewustzijn voelt u aan wanneer uw lichaam uit balans raakt. Zo kunt u sneller uw lichaamshouding of beweging aanpassen. Een vrij en moeiteloos bewegen tot gevolg!