Wat is er zo bijzonder aan Pilates?

De manier van trainen maakt Pilates tot een bijzondere methode. Allereerst combineert Pilates de voordelen van Yoga (souplesse en concentratie) met de voordelen van krachttraining (spierkracht en conditie). Zo wordt je lichaam niet alleen krachtiger, maar tegelijkertijd ook soepeler en beweeglijker en worden oude spierblokkades opgeheven. Andere belangrijke trainingsaspecten zijn concentratie en coördinatie. Het gaat er niet om een oefening honderd keer zonder aandacht of krampachtig te herhalen. De bedoeling is de beweging gecontroleerd en geconcentreerd, met volledig bewustzijn, uit te voeren. Dit gebeurt in een zacht ritme, het tempo van de eigen ademhaling. Deze mentale aanwezigheid bepaalt de kwaliteit van de training.

Wat onderscheidt Pilates van andere trainingsmethoden?

Binnen de Pilatesmethode: • worden er steeds meerdere spiergroepen tegelijkertijd getraind, waardoor het lichaam als een geheel en in balans ervaren wordt; • worden de bewegingen op het ritme van de eigen ademhaling uitgevoerd; • staan vloeiende en vanuit het centrum gecoördineerde bewegingen centraal; • worden de oefeningen geconcentreerd uitgevoerd. Dat maakt het verschil tussen het onbewust uitvoeren van oefeningen en het volledig ervaren van de beweging en het lichaam; • wordt gebruik gemaakt van het voorstellingsvermogen d.m.v. visualisaties. Hierdoor is het makkelijker spieren aan te spreken die onbekender of minder bewust zijn.

Wat zijn de effecten?

Als je start met Pilates training zul je als snel ervaren dat je lichaam anders, sterker en krachtiger aanvoelt en er ook anders uit gaat zien. De effecten van de Pilates training staan hier op een rijtje. Pilates versterkt de stabiliserende spieren van ons lichaam. Deze zijn hoofdverantwoordelijk voor onze belangrijkste lichaamshouding, het recht op staan en lopen. Ze ondersteunen en ontlasten de wervelkolom en het bekken en zorgen voor een correcte houding.

Coördinatie

Naast kracht wordt vooral de coördinatie verbetert. Dit uit zich in een betere motoriek, evenwicht en snellere reactie.

Concentratie

Een oefeningen worden langzaam en zeer geconcentreerd uitgevoerd. Dat levert fysieke inspanning en geestelijke ontspanning op.

Ademhaling
De oefeningen worden uitgevoerd volgens het zachte ademritme. Langzaam en bewust ademen staat centraal.

Balans

Door de verschillende spiergroepen op nieuw in balans te brengen, zal pijn uit overbelaste spieren en gewrichten verminderen of zelfs verdwijnen.

Souplesse
U spant en verlengt uw spieren tegelijkertijd. Hierdoor wordt u niet alleen krachtiger, maar beweegt u ook soepeler.

Ontspanning

Spanning, veroorzaakt door een verkeerde houding, wordt geleidelijk afgebouwd. Door nieuwe bewegingspatronen aan te leren, ervaart u uw lichaam als meer ontspannen en tegelijkertijd (veer)krachtiger.

Lichaamsbewustzijn

Door een sterker lichaamsbewustzijn voelt u aan wanneer uw lichaam uit balans raakt. Zo kunt u sneller uw lichaamshouding of beweging aanpassen. Een vrij en moeiteloos bewegen tot gevolg!